'Tuntunan Ibadah di Bulan Ramadhan' 
 
1. Membayar Fidyah 1
 Assalamualaikum ustaz. 
-Sempena menjelang bulan Ramadan
 yg mulia dan amalan derma jariah yg dianjurkan oleh Telekom ini, saya 
ingin membayar fidyah kpd fakir miskin. Walaubagaimanapun , saya tidak 
arif didalam perkara ini. Utk makluman, saya tidak dapat menggantikan 
puasa saya utk tahun 2002 pada tahun 2003 kerana mengandung dan 
bersalin. Tahun ini baru saya dapat mengganti puasa tersebut. 
Persoalannya, berapakah fidyah yg perlu saya keluarkan bagi 4 hari yg 
tertinggal dan berapakah harga RM bagi secupak beras. Bolehkah saya 
membayar fidyah melalui Unit Hal ehwal Islam. 
Harap mendapat maklumbalas tuan. 
        TQ. 
 - Zuraidah Karim   - 
Jawapan
Walaikumsualam. 
1. Ianya perlu 2 hukum, satu 
qada dan membayar fidyah. Qado telah dilakukan pada tahun 2004. Jadi 
selesai, sekarang hanya fidyah sahaja perlu dilangsaikan. Fidyah puasa 
tahun 2002 perlu dibayar 1 cupak sebelum datangnya ramadhan 2003. JIka 
tidak dibayar pada tahun 2003 maka ianya akan berganda pada tahun 2004..
 Oleh itu 4 hari yang ditinggalkan bermakna 2 X 4 hari bersamaan 8 cupak
 perlu difidyahkan. 8 cupak bermakna 2 gantang. 2 gantang sama dengan 7 
kilo. Jadi satu cupak lebih kurang RM2.50. 
2. Surau tidak menerima bayaran fidyah. Elok diberi kepada surau lain atau mencari orang yang fakir.
Wallahualam.
          
            
2. Hari-hari yang diharamkan berpuasa 
 Assalamualaikum…
          
        -Saya ingin bertanyakan soalan kepada ustaz. Bilakah hari-hari 
yang diharamkan / dilarang kita dari berpuasa. Tak kiralah puasa sunat 
atau puasa Qada. Ada beberapa hari yang saya tahu tetapi ada juga yang 
saya kurang jelas. Mohon penjelasan Ustaz. 
  
        Sekian dan salam hormat 
 - Suzana Musirin   - 
Jawapan
 Walaikumusalam. 
          
        Antara hari yang tidak boleh berpuasa (diharamkan) 
        1. (Jika perempuan ) sewaktu kedatangan haid atau nifas. 
        2. Pada kedua-dua hari Raya. 
        3. Hari hari tasyrik 11,12,13 bulan zulhijah. 
        4. Puasa pada hari syak yakni pada hari terakhir syakban, tetapi jika ada qado puasa maka ianya dibolehkan. 
Wallahualam.
          
        
3. Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana 
        ulcer 
 Assalamualaikum 
          
        Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi 
bibir saya. Adakah terbatal puasa saya disebabkan ubat itu bercampur dgn
 air liur semasa bercakap dan kemungkinan besar ia masuk terus ke tekak?
 Diharap mendapat penjelasan dari Ustaz. Terima kasih 
        Note : Saya bepuasa sunat hari Isnin 
 - Khalidah Hj Ibrahim   - 
Jawapan
 Walaikumusalam. 
          
        Tidak batal puasa, kerana tiada perbuatan makan dan minum. Yang 
tertelan itu bukan disengajakan dan satunya yang tidak dapat dielakkan.
Wallahualam.
          
        
 Assalamualaikum... 
Saya ada sedikit kemushkilan.. 
        1.) Jika kita berpuasa sunat pada hari Jumaat hendaklah diiringi
 berpuasa pada hari khamis atau hari sabtu.. apakah hukum berpuasa sunat
 hanya pada hari Jumaat sahaja. 
        2.) Apakah hukum berpuasa kada' pada hari Jumaat sahaja 
tq 
 - Ruzilawati Abdullah   - 
Jawapan
Waalaikumusalam.
          
        1. Berpuasa sunat pada hari jumaat adalah hukumnya Makruh, 
bermakna meninggalkan adalah berpahala, manakala meneruskannya tidak 
berdosa. 
        2. Berpuasa qado' hari jumaat hukumnya harus, dibuat pun tak apa, meninggalkan pun tidak apa-apa.
Wallahualam.
          
        
5. Ganti puasa untuk arwah  
 Asalamualaikum..
          
        -Tuan Hj ingin saya bertanya satu soalan.Ayah saya telah 
meninggal tahun lepas seminggu sebelum puasa.Dibulan puasa tahun 
itu,Ayah saya ada tertinggal puasa kerana beliau sakit jantung Soalan 
saya perlukan puasanya kami gantikan. Tk 
 - Zaida Abu Hasan   - 
Jawapan
-Ianya bergantung kepada keadaan
 sakit sesaorang. Jika sakit kerana terlalu tua, dan sakit yang tidak 
ada harapan sembuh, maka ia tidak perlu mengkado dan membayar fidyah 
kerana gulungan seperti ini tidak wajib lagi menunaikan puasa. Tetapi 
jika sakit yang ada harapan sembuh, maka jika ia meninggalkan puasanya, 
maka wajib diganti dengan dua pilihan.samaada dengan mengeluarkan fidyah
 iaitu secupak beras diberi kepada orang miskin untuk satu hari dan dua 
cupak untuk dua hari yang ditinggalkannya dan begitulah seterusnya, atau
 dengan berpuasa oleh warisnya sebagai ganti daripadannya. Ini 
didasarkan kepada sebuah hadis Rasulullah SAW * * Siapa yang mati dan di
 atasnya ada puasa yang ditinggalkan, nescaya berpuasa untuknya oleh 
wrisnya. ).......Mutaff.
Wallahualam.
          
        
 Asalamualaikum wbkth. 
        1. Berhubung perkara di atas, apa maksud Wajib Imsak?
        2. Baru-baru ini, saya mendapat email dari sahabat bahawa kaum 
hawa yang didatangi haid pada bulan Ramadhan adalah diwajibkan imsak 
sepanjang hari sehingga tibanya waktu berbuka puasa. Wajib imsak yang 
dikatakan itu adalah wanita tersebut tidak dibenarkan sama sekali untuk 
menjamah makanan dan hendaklah menjaga diri seperti orang yang berpuasa.
 Apa pandangan dan ulasan tuan dalam hal ini. 
Penjelasan selanjutnya 
diperlukan untuk menambahkan ilmu saya dalam Agama yang Syumul ini serta
 dapat membetulkan lagi keadaan saya mengenainya. 
Sekian, terima kasih dan salam hormat. 
 - Kasmah Johan, Siti Zuraimah Haji Ismail, 
        Khalidah Embong, Jalifah Hj. Mohd Salleh   - 
Jawapan
Waalaikumuslam. 
1. Pendapat yang diutarakan bagi saya adalah laro' dan menyesatkan. Ini dikatakan pendapat melampau didalam agama.
        2. Puasa terbatal bagi sesaorang wanita jika kedatangan haid 
walaupun satu minit lagi waktu berbuka puasa. Maka hari itu adalah wajib
 diqadokan kerana terbatalnya puasa kerana kedatangan haid. Bila 
sesaorang tidak berpuasa maka boleh melakukan perbuatan makan dan minum,
 tetapi demi menghurmati ramadhan, makan minum itu tidak disuruh 
dikalayak ramai, dan tidak ada hukum yang menyuruh perempuan dilarang 
menjamah makanan,kerana status orang yang tidak berpuasa boleh makan dan
 minum. 
        3. Pendapat itu tidak boleh diguna pakai kerana saya melihat 
cuba menghalalkan yang haram. Hukumnya berdosa dengan mengeluarkan fatwa
 sedemikian. 
Wallahualam.
            
      
Assalamualaikum ustaz, 
Saya hendak bertanya tentang 
hukum sah puasa. Seorang hamba allah sedang bersahur ketika azan mula 
berkumandang. Beliau berhenti bersahur dan kemudiannya minum untuk 
mengelakkan tercekik, walhal azan sudahpun berkumandang. Apakah jatuh 
hukum batal bagi puasa yang di niatkan atau dia boleh terus berpuasa. 
Mohon penjelasan ustaz. TK 
 - Zainul Abidin Semangun @ Suaib   - 
Jawapan
Walaikumusalam. 
-Cara beliau mengtaqakhirkan 
sahor adalah baik kerana ianya merupakan masa yang sunat dan sunnah 
Baginda juga begitu. Tetapi oleh kerana terlalu mengakhirkan waktu sahor
 maka sewaktu azan subuh berkumandang sedangkan ia MINUM, maka batallah 
puasanya kerana makan dalam waktu tempoh berpuasa.
Wallahualam.
          
        
Assalamu'alaikum Ustad, 
Sekiranya nya kita ingin 
berpuasa sunat atau puasa ramadhan ,tetapi tidak terbangun waktu sahur 
,hanya telah berniat pada waktu makan malam sahaja(8.00 mlm), Apakah 
kedudukan puasa saya pada esok hari , samada sah atau disebaliknya. 
 - Mohd Yadi Hussin   - 
Jawapan
Walaikumusalam. 
-Puasa yang dilakukan pada 
keesokan harinya adalah Sah, kerana telah berniat pada malamnya, bangun 
sahur itu adalah perbuatan yang sunat. 
Wallahualam.
          
        
9. Disuntik Ubat Ketika Puasa  
 -Adakah batal puasa sesaorang jika disuntik ubat kerana masaalah kesihatan yg dihadapi.
 - Sharifah Hasniza   - 
Jawapan
-Puasa tidak batal kerana suntikan. Puasa akan batal jika sesuatu masuk kedalam ke lubang rongga yang tertentu sahaja.
Wallahualam.
          
        
10. Penggunaan Inhaler Ketika Puasa  
 Assamualaikum Ustaz, 
-Sekarang ni saya sedang 
mengandungkan anak yang ke tiga dan mungkin sebagai ujian Allah untuk 
saya, pada kali ini saya mengalami masaalah asma (kesukaran bernafas) 
yang memerlukan saya terus mengambil ubat atau inhaler (gas yang 
dipamkan melalui mulut ke paru-paru apabila menghadapi masaalah 
pernafasan) antara jam 11.00 hingga 12.00 tengahari. Persoalannya 
sekarang, 
-Adakah benar ada pendapat yang mengatakan bahawa inhaler tidak membatalkan puasa. Saya memerlukan penjelasan. 
 - Samidah Samun   - 
Jawapan
Waalaimusalam. 
1. Ada dua persoalan disini, 
seorang perempuan yang mengandung takut bahaya diri dan anak kandungan 
adalah dibenarkan berbuka puasa tetapi kena qado.
        2.  Inhaler adalah merupakan gas bantuan pernafasan dan ianya bukan mengenyangkan. 
 Perbuatan ini tidak membatalkan puasa sesaorang pengidap penyakit asma 
yang wajib memerlukan bantuan pernafasan ini jika diserang. Gas bukan 
merupakan objek atau ketulan yang boleh mengenyangkan, dan perbuatan ini
 adalah dharurat. Wallahualam. 
Wallahualam.
          
        
Assalamualaikum, Ustaz... 
-Saya ada sedikit kemusyikilan berkenaan puasa. Mana satu dpd statement dibawah yg boleh diterima, no 1 atau no 2. 
1. Untuk pengetahuan semua, 
walaupun kaum hawa akan kedatangan haid pada setiap bulan (bg yg normal)
 dan tidak boleh berpuasa di bulan Ramadhan apabila tiba masa tersebut 
tetapi mereka adalah diwajibkan imsak sepanjang hari sehingga tibanya 
waktu berbuka puasa. 
 2. Soalan : Adakah perempuan yang haid wajib berimsak ? 
 - Sharifah Hasniza Syed Abdul Rani   - 
Jawapan
 Walaikumusalam. 
1. Keduanya mengelirukan. 
          
        2. Orang yang kedatangan haid tidak berdosa makan dan minum 
kerana ianya adalah orang yang tidak berpuasa, cuma perlu menghurmati 
bulan ramadhan itu dan orang orang yang berpuasa supaya tidak makan dan 
minum di khalayak ramai, dan jika boleh tiada seorang pun dari keluarga 
yang mengetahui perempuan tadi uzur.
  
        3. Antara perkara yang membatalkan puasa ialah kedatangan haid. 
Apabila haid datang maka wanita itu haram berpuasa. Haram berpuasa 
bermakna berdosa jika seorang yang didatangi haid itu berpuasa. Dalam 
hal ini kita tidak boleh merubah hukum kerana orang yang tidak berpuasa 
maka ia tidak berdosa makan, JIka wajib imsak dan haram menjamah makanan
 itu tidak kena, tetapi makan sedikit dengan bersembunyi adalah perkara 
yang dituntut. 
Wallahualam.
          
        
12. Penggunaan Inhaler dan Vicks Ketika Puasa 
Assalamualaikum, 
        Saya ada dua soalan berkaitan penggunaan inhaler bagi orang yang berpuasa. 
1. Apakah batal puasa bagi seseorang yang menggunakan inhaler yang dipamkan ke mulut kerana sakit lelah? 
2. Apakah batal puasa bagi 
seseorang yang menggunakan inhaler vicks iaitu vicks yang disedut di 
hidung bagi tujuan melegakan hidung tersumbat akibat selsema? 
        Terima Kasih kerana menjawab kemusykilan saya. 
 - Rosliza Zakaria  - 
Jawapan
Waalaikumusalam. 
1. Tidak batal puasa kerana 
penggunaan inhaler kerana yang masuk itu bukan makanan, dan tiada objek 
yang berbentuk dimasukkan kedalam rongga. *ianya sekadar bantuan 
oksigen. 
2. Menggunakan vicks yang disedut melalui hidung adalah perbuatan yang makruh ,
 kerana menyedut, mencium adalah perbuatan yang makruh, bermakna 
meninggalkannya adalah berpahala.sedangkan jika dibuat tidak berdosa. 
Jika boleh kedua-dua perbuatan diatas jangan dilakukan kerana ianya 
perbuatan makruh namun tidak membatalkan puasa kerana dharurat. 
Wallahualam.
          
        
13. Puasa 
        tetapi tidak solat 
 Assalamualaikum Ust. Zakuan , 
          
        -Apakah diterima puasa orang yang tidak menunaikan solat? Apakah
 puasanya itu sah,  atau hanya penat sahaja? Setahu saya, org yang Islam
 yang tak solat, dikira kafir . Orang kafir, ibadatnya tidak diterima 
oleh Allah swt. Apa pandangan Ustaz ? 
 - Ahmad Fadzli Ahmad Saleh   - 
Jawapan
Waalaikumusalam. 
          
        -Mengikut syarat feqah, tidak sembahyang tidak merupakan perkara
 yang membatalkan puasa, seperti antaranya ( Makan minum dengan sengaa, 
Memasukkan sesuatu kedalam rongga, Kedatangan Haid, Gila dan Murtad).  
Jadi puasanya Sah mengikut syarak, Ganjaran pahala puasanya nya adalah 
ditentukan oleh  oleh Allah SWT. 
Wallahualam.
          
        
14. Hukum berjimak di siang hari dalam bulan Puasa  
Assalamualaikum ustaz... 
-Saya ingin memohon kepastian dari tuan. Harap tuan Ustaz dapat membantu 
        1. Apakah hukumnya orang yg berjimak di bulan puasa - suami isteri 
        2. Apakah denda yg perlu di bayar/ di lakukan 
        3. Lain lain komen.. 
  
        Terima kasih saya dahului 
        Wassalam 
 - Rosham Asniyati Samsudin   - 
Jawapan
 Waalaikumusalam. 
          
        1. Hukumnya haram dan berdosa serta membatalkan puasa. JIka 
dibuat dengan sengaja dan mengetahui hukum.. Bagi sesiapa yang 
melakukannya maka dikenakan kifarat (denda) 
  
        2. Kifaratnya ialah memerdekakan seorang hamba, Jika tidak ada 
hamba maka diwajibkan berpuasa selama 60 hari berturut-turut atau 
memberi makan sebanyak 60 cupak beras atau seuampamanya kepada 60 
orang-orang miskin. 
  
        3. Kifarat ini hanya pada pihak suami sahaja kerana ia menyerang dan bukan perempuan yang diserang. 
        JIka persebuhan dilakukan beberapa kali dalam sehari dikira satu
 kifarat sahaja, tetapi jika dibuat pada hari lain, maka kifarat adalah 
mengikut bilangan hari. 
Wallahualam.
          
        
15. Makan Di Siang Hari Dalam Bulan Ramadhan (Bagi Wanita Yang 
        Uzur)  
 Assalamualaikum, 
          
        -Sedikit pertanyaan tentang issu perempuan yg tak berpuasa. 
Adakah dibolehkan makan seperti mana hari-hari biasa seperti bulan yg 
lain. 
 - Jailani Hashim   - 
Jawapan
 Walaikumsalam. 
          
        -Harus makan tetapi perlu menghormati Ramadhan bermakna makan 
dengan sembunyi yang keluarganya sendiripun tidak mengetahui yang ianya 
tidak berpuasa. Mengharamkan mereka dari menjamah sebarang makanan 
adalah dzalim kerana hukum tidak berkata begitu, kerana mereka uzur dan 
diharamkan berpuasa. 
Wallahualam.
          
        
16. Ganti Puasa Bapa Yang Uzur  
 Assalamualaikum 
          
        -Ustaz, saya nak bertanya sedikit. Saya ada seorang ayah yang 
sedang uzur dan mmg tak mampu untuk berpuasa. Tahun-tahun lepas, 
walaupun dia uzur tapi masih lagi mampu berpuasa, cuma tahun ni, tahap 
keuzurannya meningkat menyebabkan dia tak larat utk berpuasa. 
Memandangkan tahap keuzurannya, saya tak fikir dia akan mampu mengganti 
puasanya nanti. 
  
        Soalannya, bolehkah anak-anaknya menggantikan puasa bagi pihak beliau? 
  
        TQ 
 - Siti Zuraimah Binti Ismail  - 
Jawapan
Waalaikumusalam. 
          
        1. Surah Al-Baqarah ayat 184 yang bermaksud: Dan di atas orang 
yang tidak kuasa berpuasa, hendaklah mengeluarkan fidyah, iaitu memberi 
makan orang -orang miskin. Orang yang tidak kuasa berpuasa itu ada 3 : 
i. Orang tua yang tidak kuasa berpuasa 
        ii. Orang sakit yang tidak ada harapan sembuh dan 
        iii. Orang mati yang tidak sempat menggadakan puasa yang ditinggalkannya. 
  
        2. Bapa puan diketegorikan sebagai orang yang tidak kuasa 
berpuasa kerana uzur dan tua. Oleh itu ianya wajib membayar fidyah tanpa
 qado puasa keatas jumlah hari yang ditinggalkan. Tiada nas yang 
menyuruh mana mana waris untuk mengqadokan puasa pada orang yang masih 
hidup. 
  
        Wallahualam.
  
Ustaz, 
          
        1. Adakah perempuan yang dalam haid perlu juga berpuasa (berimsak) seperti orang berpuasa? 
2. Adakah perempuan yang sudah kering haidnya (contohnya pada pukul 12 tgh hari) wajib berpuasa pada hari tersebut? 
3. Sekiranya saya berhadas besar (disebabkan berjima') dan masih belum mandi junub selepas azan subuh, adakah puasa saya sah? 
 - halim@gitn.com.my   - 
Jawapan
Walaikumusalam. 
1. Ianya diharamkan berpuasa, 
bermakna boleh menjamah makanan tetapi memakan dengan tidak menunjuk dan
 diketahui orang demi memuliakan bulan Ramadhan. Mengharamkan makan 
keatas mereka adalah pendapat yang melampau, kerana mereka tidak 
berpuasa, jadi harus makan tetapi perlu menghurmati bulan puasa itu 
sendiri. 
2. Tidak wajib berpuasa, kerana 
tempoh waktu puasa itu adalah selepas imsak hingga terbenam matahari. 
Hari berkenaan diwajbi qado, tetapi pembersihan diri perlu dibuat segera
 bagi mengerjakan solat. 
3. Sah puasanya walaupun belum 
mengangkat hadas besar, disunatkan mandi wajib sebelum waktu imsak dan 
hukumnya makruh melambatkan pemandian. 
Wallahualam.
          
        
 Assalamualaikum Ustaz, 
Saya ingin bertanya tentang Tadarus Al-Quran. 
-Bagaimana cara sebaiknya untuk melaksanakan tadarus terutama di bulan puasa ini? 
Kemusykilan ini timbul kerana ada pihak yang melaksanakan cara seperti dibawah: 
-Dibahagikan kepada bebarapa 
kumpulan kecil contoh 3 orang dan dibahagikan juzuk misalnya 1-5 untuk 
dibaca oleh kumpulan tersebut. Kumpulan kedua pulak akan membaca dari 
juzuk 6-10 dan kumpulan-kumpulan lain seterusnya membaca juzuk-juzuk 
yang dibahagi-bahagikan sehinggalah ke juzuk 30. Pada dasarnya 
kumpulan-kumpulan kecil ini hanya membaca 5 juzuk sahaja. 
Persoalannya: 
1. Bolehkah dikatamkan kalau kita bertadarus seperti cara yang tersebut diatas? 
Harap mendapat panduan dari Ustaz. 
Sekian, terima kasih. 
 - Roshani Hj Yahya@Zakaria   - 
Jawapan
Waalaikumusalam. 
1. Tadarus Al-Quran adalah 
amalan membaca al-quran secara berkumpulan, yang membacanya seorang 
sedangkan yang lain mendengar dengan teliti, dan diantara mereka 
dijadikan Naqib untuk menegur bacaan sesaorang. Amalan ini adalah sunah 
Rasulullah dan para sahabat, bertujuan dibaca al-quraan tanpa silap 
kerana ada penegurnya. Hingga kini amalan ini kekal dimasjid Nabi di 
Madinah dan Masjid Haram, Makkah. 
2. Dibulan Ramadhan bertadarus 
bersama para jemaah masjid/surau atau perkumpulan keluarga dirumah 
sangat digalakkan, disamping menerima pahala ganjaran dan menghidupkan 
sunah Rasulullah SAW apatahlagi dibulan Ramadhan.. 
3. Menumbuhkan kumpulan, 
kemudian mengkhaskan kumpulan A membaca dari juzu' 1 - 5, kumpulan B 
membaca juzu 6-10, maka perlaksanaan ini adalah tidak betul. Yang betul 
adalah begini: 
        
- Setiap kumpulan perlu kekal dan membacanya dari juzu' awal
 hingga akhir sepanjang bulan Ramadhan itu.. Bertadarus tidak semestinya
 menghabiskan 30 juzuk. Seandainya kumpulan tersebut hanya mampu membaca
 sekadar 24 juzu', maka itu tidak mengapa, tetapi kesilapan kita ialah 
cuba menghabiskan bacaan 30 juzuk dalam bulan ramadhan, maka timbullah 
masalah bacaan yang tidak tertil, tidak bertajwid dsb. Kerana mengejar 
masa bagaimana perlu dihabiskan 30 juzuk. Mana lebih baik membaca 24 
juzuk quran dengan tertil daripada 30 juzuk tetapi laro' dan 
meninggalkan hukum hakam tajwid, menyebabkan Al-Quran itu sendiri 
melaknati pembacanya. 
 
        4. Maka jawapan untuk yang bertadarus dengan soalan yang ditanya
 itu, mereka itu tidak khatam Quran kerana tidak membaca dengan tertib 
dan tidak menyempurnakan bacaan 30 juzuk. 
5. Majlis khatam Quran adalah 
untuk meraikan kepada peserta tadarus yang berjaya khatam 30 juzuk dan 
berpeluang berdoa khatam Quran yang paling mustajab, tetapi orang yang 
tidak khatam tidak pula dilarang menghadiri sama majlis khatam quran. 
Kerana tiada Hadis yang menyuruh kita wajib mengkhatamkan Quran pada 
bulan Ramadhan, yang disuruh ialah membanyakkan membaca Al-Quran, tetapi
 sesiapa yang dapat mengkhatamkan pada sebulan Ramadhan adalah merupakan
 amalan yang sangat terbaik dan kemenangan kepada diri.. 
Wallahualam.
          
        
Assalamualaikum Ustaz, 
-Saya ingin mebayar fidyah puasa
 isteri saya kepada rumah anak yatim di KL ini. Saya ingin tahu adakah 
lebih afdal utk dibayar melalui amil atau terus kepada rumah anak yatim 
tersebut. Berapakah nilai fidyah untuk satu hari puasa? Saya tidakpasti 
sama ada satu gantang atau satu cupak beras.. kalau boleh minta ustaz 
berikan dalam unit kilogram. 
Terima kasih 
 - Mohd Fadhil Noordin   - 
Jawapan
Walaikumusalam. 
1. Dibayar mana-mana pun boleh, 
cuma kalau bayar di kaunter JAWI dikeluarkan resip, kalau dibayar 
dirumah anak yatim atau orang fakir tidak menerima resip. 
2. Satu hari puasa yang 
ditinggalkan fidyahnya ialah secupak beras. 10 kilogeram beras lebih 
kurang 11 cupak. Secupak beras lebih kurang berharga RM2.50.
Wallahualam.
          
        
20. Sisa 
        Makanan Pada Gigi  
 -Ustaz , saya nak tanya, 
bagaimana jika ada sisa makanan yang terlekat pada gigi, tidak ditelan 
tetapi dikeluarkan dari mulut. Masih sah kah puasa kita?
 - Siti Zurina Othman  - 
Jawapan
 -Sah puasa kita, kerana tiada perbuatan makan disini, kalaupun tertelan tanpa disedari itu juga tak mengapa. 
Wallahualam.
          
        
 Assalamualaikum.... 
          
        Saya ada kemusykilan sikit, nak minta pandangan ustaz: 
        Bahagian saya (kerja) adalah bahagian yang banyak "deal dengan 
pembekal". Baru-baru ni kami ada section meeting, Bos bertanya kepada 
staf yang terlibat dengan pembekal, sama ada, ada atau tidak jemputan 
berbuka puasa dari pembekal.Selepas tu banyak jemputan dari 
pembekal-pembekal untuk jamuan berbuka puasa di hotel-hotel yang 
diterima. 
  
        Pertanyaan: 
        Adakah ini dikira rasuah, 
        Perlukah kita pergi jika kita ada rasa was-was tentang perkara (1) 
 - Kamariah Hamid   - 
Jawapan
 Waalaikumusalam. 
          1. Jemputan berbuka puasa daripada syarikat-syarikat adalah 
merupakan trend hari ini bagi meraikan pelanggan. Rasuah atau iklas 
adalah datang dari niat si penganjur. Kita diharuskan pergi jika 
dijemput. 
  
        2. Boleh pergi dengan niat Allah dihadapan bukan kerana yang lain. 
Wallahualam.
          
        
22. Berhari 
        Raya di Negeri Orang 
 Assalamualaikum ustaz 
          
        -Tolong bantu saya untuk selesaikan permasalahan tentang hari 
raya. Saya telah memulakan awal puasa saya di Malaysia, waktu balik 
bercuti dulu, tetapi di Guinea, tarikh puasa mereka terlewat sehari dari
 Malaysia. Soalnya, apakah saya patut merayakan aidilfitri mengikut 
Malaysia atau di Guinea sebab kalau raya jatuh pada 14 Nov 04, mengikut 
ahli falak, bermakna puasa saya cukup 31 hari ( mengikut Malaysia ). 
Tapi kalau saya raya ikut Guinea bermakna saya berpuasa 32 hari. 
Seandainya Guinea pula menyambut hari raya menyamai tarikh dengan 
Malaysia , maka masalah ini tidak akan timbul. Saya harap ustaz dapat 
beri penjelasan kerana saya telah beberapa kali berbincang dengan rakan 
sini dimana saya mengatakan kita sepatutnya mengikut arahan mana-mana 
negara yang kita tinggal, tapi jawapan mereka ialah kita tidak boleh 
berpuasa selama 32 hari kerana tiada dalam kalender sebulan melebihi 31 
hari. Itu saja ustaz, assalamualaikum. 
 - Md Amin Roslan  - 
Jawapan
 Walaikumusalam. 
          
        -Selamat menyambut puasa di negara orang. Hukum berhari raya 
ialah ketika nampak anak bulan syawal atau menggunakan hisab falak pada 
sesuatu negara. Dan wajib berhari raya mengikut dimana negeri ianya 
berada. Walaupun telah menjangkau berpuasa masuk hari yang ke 34. Hukum 
feqah itu boleh berubah-rubah mengikut keadaan. 
Wallahualam.
          
        
23. Puasa Bagi Ibu Yang Menyusukan Anak 
 Assalamu'alaikum.. 
          
        -Saya nak bertanya tentang puasa bagi ibu yang menyusukan anak. 
Kalau seorang ibu tak puasa kerana bimbang susu badan berkurangan untuk 
anaknya, perlu tak dia membayar fidyah? Atau cukup dengan hanya 
menggantikan puasa? 
  
        Terima kasih. 
 - Haidawati Zuhri   - 
Jawapan
 Waalaikumussalam. 
          
        -Qado pun kena malah fidyah juga kena. 
  
        Wallahualam.
  
24. Tindik Telinga Ketika Berpuasa 
Assalammualaikum... 
          
        -Persoalan saya ialah betul ke boleh batal puasa kalau tindik telinga ? 
Terima kasih. 
 - RafidatulShima Mustapha [SMTP:shima4u@yahoo.com]   - 
Jawapan
Waalaikumussalam, 
-Jawapnya boleh bertindik pada bulan puasa.
Wallahualam.
          
        
25. Sahur Selepas Azan
 Assalam'kom 
          
        -Bersahur selepas azam atau terus berpuasa kerana tak sedar angkat untuk bersahur. 
 -  Bohari Johnny Appot  - 
Jawapan
 Walaikumusalam 
          
        -Tidak boleh makan sahur lagi selepas azan, jika makan batal 
puasa pada hari tersebut. Kita boleh terus berpuasa walaupun tidak makan
 sahor. 
Wallahualam.
          
         
 Assalamualaikum Ustaz, Ramadhan
 yg lalu (2007), isteri saya tidak dapat berpuasa selama 19 hari dan 
tidak sempat menggantikan puasa yg telah ditinggalkan sehingga Ramadhan 
ini(2008). Apa hukumnya dan apa denda yg patut dibayar serta bagaimana 
pengiraannya. Saya juga mempunya seorg pembantu rumah indonesia beragama
 islam, boleh tak saya membayar zakat bagi pihaknya? Terima kasih 
- Zaki -
Jawapan
 Waalaikumusalam. 
1. Meninggalkan 19 hari puasa 
pada tahun lalu, maka isteri tuan wajib menggantikannya/mengqado;kannya 
sebanyak 19 hari juga.  Oleh kerana tahun 2007 telah luput, maka beliau 
perlu pula membayar fidyah sebanyak 19 cupak bagi hari hari yang 
ditinggalkan tersebut. 
2.   Ya boleh kita membayarnnya dan sila maklumkan kepada nya. Wassalam dan selamat berpuasa. 
          
27. Bayar Fidyah 4 
Ustaz, 
Jika seseorang tidak dapat berpuasa kerana 
masalah kesihatan,adakah beliau perlu qada' atau bayar fidyah atau kedua
 duanya sekali. 
Harap dapat penjelasan berserta nilai fidyah yang perlu dibayar setiap hari. 
Terima kasih dan salam hormat. 
 - Sanusi - 
Jawapan
 Waalaikumusalam. 
1.    JIka kesakitan yang bersifat sementara, maka ianya wajib diqado sahaja dan wajib bayar fidayah jika melepasi tahun. 
2.    JIka kesakitan yang tidak 
mungkin akan sembuh, atau terlalu tua dan tidak mampu berpuasa, maka 
ianya tidak perlu qado maka wajib ianya mengantikan puasa tersebut 
dengan membayar fidyah sahaja. Walllahuam. 
          
             
28. Qada' Puasa dan Bayar Fidyah  
 Assalamualaikum Ustaz, Saya ada
 pertanyaan... Saya skrg tgh mengandung 8 bulan lebih... Dr tak bagi 
puasa kerana keadaan baby yg agak kecil dari sepatutnya. Jadi saya nak 
tanye, adakah perlu sy qada' sahaja nanti puasa yg sy tinggal atau saya 
perlu qada' dan bayar fidyah sekali? harap Ustaz dapat bantu. tq 
 - 
 Susmaliza
 - 
Jawapan
 Salam - Kalau meninggalkan 
puasa hanya kerana bimbangkan bayi maka diwajibkan qado' serta membayar 
fidyah, Tetapi kalau ditakuti diri sendiri dan anak tersebut maka wajib 
diqado' sahaja tanpa membayar fidyah.
          
         
29. Qada' Puasa dan Bayar Fidyah - 2  
 Salam, Ustaz, ada sahabat 
bertanya, beliau mengandung dan mengalami alahan dan muntah sehingga 
tidak larat berpuasa. Bagaimana untuk menggantikannya? Perlu bayar 
fidyah atau sekadar menggantikan puasa tersebut sebelum puasa tahun 
hadapan? 
Apa perbezaan: 
      1. Boleh berbuka puasa dan memberi makan kepada fakir miskin 
      2. Mengqadha tanpa memberikan makanan kepada fakir miskin 
      3. Wajib berbuka, tidak payah berpuasa. Dan dalam keadaan ini mereka hendaklah mengqadha puasanya kelak.      
      
 - Nisa - 
Jawapan
 Salam 
Dalam memahami masalah ini kita mestu merujuk Mazhab Shafie itu sebagai ambilan hukum. 
Bila seorang perempuan yang 
mengandung dan mengalami alahan dengan muntah dan lemah badan,  maka 
harus baginya berbuka puasa yakni tidak berdosa dia meninggalkan puasa. 
 OK sekarang pecahan masalah dia begini,  Dia meninggalkan puasa kerana 
apa,  Jika ia meninggalkan puasa kerana takut kepada kemudaratan diri 
nya sahaja, ataupun takut kepada anak yang dikandungnya samada janin 
atau telah bernyawa. 
Jawapan 1.  JIka kerana kemudaratan kepada dirinya dan anaknya ( kedua dua sekali) maka dia hanya diwajibkan QADO sahaja. 
2.  Jika kerana memudaratan 
kepada anaknya sahaja, bukan pada dirinya maka ia dikenakan QADO dan 
membayar fFIDYAH  Hujahnya waktu itu perempuan itu mampu berpuasa tetapi
 bimbang pada anaknya, lantaran itu ia dikenakan qado dan fidyah. 
Wallahualam.