Adakah KITA diantara ORANG2 YG berIMAN & beramal soleh, Mempunyai AKHLAK seINDAH RASULLULLAH ?

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa;Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban Saudara kamu; Janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani-Marilah bersama-sama menegakan syiar Islam walaupun pandangan Politik perbagai aliran,contohi Junjungan Nabi kita bagaimana beliau berbaik dengan jirannya walaupun jiranya seorang Yahudi.


free web counter


RISALAH RAMADHAN oleh Syaikh Abdullah bin Jaarullah

'Tuntunan Ibadah di Bulan Ramadhan'

1. Membayar Fidyah 1
Assalamualaikum ustaz.
-Sempena menjelang bulan Ramadan yg mulia dan amalan derma jariah yg dianjurkan oleh Telekom ini, saya ingin membayar fidyah kpd fakir miskin. Walaubagaimanapun , saya tidak arif didalam perkara ini. Utk makluman, saya tidak dapat menggantikan puasa saya utk tahun 2002 pada tahun 2003 kerana mengandung dan bersalin. Tahun ini baru saya dapat mengganti puasa tersebut. Persoalannya, berapakah fidyah yg perlu saya keluarkan bagi 4 hari yg tertinggal dan berapakah harga RM bagi secupak beras. Bolehkah saya membayar fidyah melalui Unit Hal ehwal Islam.
Harap mendapat maklumbalas tuan.
TQ.
- Zuraidah Karim -
Jawapan
Walaikumsualam.
1. Ianya perlu 2 hukum, satu qada dan membayar fidyah. Qado telah dilakukan pada tahun 2004. Jadi selesai, sekarang hanya fidyah sahaja perlu dilangsaikan. Fidyah puasa tahun 2002 perlu dibayar 1 cupak sebelum datangnya ramadhan 2003. JIka tidak dibayar pada tahun 2003 maka ianya akan berganda pada tahun 2004.. Oleh itu 4 hari yang ditinggalkan bermakna 2 X 4 hari bersamaan 8 cupak perlu difidyahkan. 8 cupak bermakna 2 gantang. 2 gantang sama dengan 7 kilo. Jadi satu cupak lebih kurang RM2.50.
2. Surau tidak menerima bayaran fidyah. Elok diberi kepada surau lain atau mencari orang yang fakir.
Wallahualam.

2. Hari-hari yang diharamkan berpuasa
Assalamualaikum…
-Saya ingin bertanyakan soalan kepada ustaz. Bilakah hari-hari yang diharamkan / dilarang kita dari berpuasa. Tak kiralah puasa sunat atau puasa Qada. Ada beberapa hari yang saya tahu tetapi ada juga yang saya kurang jelas. Mohon penjelasan Ustaz.

Sekian dan salam hormat
- Suzana Musirin -
Jawapan
Walaikumusalam.
Antara hari yang tidak boleh berpuasa (diharamkan)
1. (Jika perempuan ) sewaktu kedatangan haid atau nifas.
2. Pada kedua-dua hari Raya.
3. Hari hari tasyrik 11,12,13 bulan zulhijah.
4. Puasa pada hari syak yakni pada hari terakhir syakban, tetapi jika ada qado puasa maka ianya dibolehkan.
Wallahualam.

3. Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer
Assalamualaikum
Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal puasa saya disebabkan ubat itu bercampur dgn air liur semasa bercakap dan kemungkinan besar ia masuk terus ke tekak? Diharap mendapat penjelasan dari Ustaz. Terima kasih
Note : Saya bepuasa sunat hari Isnin
- Khalidah Hj Ibrahim -
Jawapan
Walaikumusalam.

Tidak batal puasa, kerana tiada perbuatan makan dan minum. Yang tertelan itu bukan disengajakan dan satunya yang tidak dapat dielakkan.
Wallahualam.

4. Puasa Hari Jumaat
Assalamualaikum...
Saya ada sedikit kemushkilan..
1.) Jika kita berpuasa sunat pada hari Jumaat hendaklah diiringi berpuasa pada hari khamis atau hari sabtu.. apakah hukum berpuasa sunat hanya pada hari Jumaat sahaja.
2.) Apakah hukum berpuasa kada' pada hari Jumaat sahaja
tq
- Ruzilawati Abdullah -
Jawapan
Waalaikumusalam.
1. Berpuasa sunat pada hari jumaat adalah hukumnya Makruh, bermakna meninggalkan adalah berpahala, manakala meneruskannya tidak berdosa.
2. Berpuasa qado' hari jumaat hukumnya harus, dibuat pun tak apa, meninggalkan pun tidak apa-apa.
Wallahualam.

5. Ganti puasa untuk arwah
Asalamualaikum..
-Tuan Hj ingin saya bertanya satu soalan.Ayah saya telah meninggal tahun lepas seminggu sebelum puasa.Dibulan puasa tahun itu,Ayah saya ada tertinggal puasa kerana beliau sakit jantung Soalan saya perlukan puasanya kami gantikan. Tk
- Zaida Abu Hasan -
Jawapan
-Ianya bergantung kepada keadaan sakit sesaorang. Jika sakit kerana terlalu tua, dan sakit yang tidak ada harapan sembuh, maka ia tidak perlu mengkado dan membayar fidyah kerana gulungan seperti ini tidak wajib lagi menunaikan puasa. Tetapi jika sakit yang ada harapan sembuh, maka jika ia meninggalkan puasanya, maka wajib diganti dengan dua pilihan.samaada dengan mengeluarkan fidyah iaitu secupak beras diberi kepada orang miskin untuk satu hari dan dua cupak untuk dua hari yang ditinggalkannya dan begitulah seterusnya, atau dengan berpuasa oleh warisnya sebagai ganti daripadannya. Ini didasarkan kepada sebuah hadis Rasulullah SAW * * Siapa yang mati dan di atasnya ada puasa yang ditinggalkan, nescaya berpuasa untuknya oleh wrisnya. ).......Mutaff.
Wallahualam.

6. Wajib Imsak
Asalamualaikum wbkth.
1. Berhubung perkara di atas, apa maksud Wajib Imsak?
2. Baru-baru ini, saya mendapat email dari sahabat bahawa kaum hawa yang didatangi haid pada bulan Ramadhan adalah diwajibkan imsak sepanjang hari sehingga tibanya waktu berbuka puasa. Wajib imsak yang dikatakan itu adalah wanita tersebut tidak dibenarkan sama sekali untuk menjamah makanan dan hendaklah menjaga diri seperti orang yang berpuasa. Apa pandangan dan ulasan tuan dalam hal ini.
Penjelasan selanjutnya diperlukan untuk menambahkan ilmu saya dalam Agama yang Syumul ini serta dapat membetulkan lagi keadaan saya mengenainya.
Sekian, terima kasih dan salam hormat.
- Kasmah Johan, Siti Zuraimah Haji Ismail,
Khalidah Embong, Jalifah Hj. Mohd Salleh
-
Jawapan
Waalaikumuslam.
1. Pendapat yang diutarakan bagi saya adalah laro' dan menyesatkan. Ini dikatakan pendapat melampau didalam agama.
2. Puasa terbatal bagi sesaorang wanita jika kedatangan haid walaupun satu minit lagi waktu berbuka puasa. Maka hari itu adalah wajib diqadokan kerana terbatalnya puasa kerana kedatangan haid. Bila sesaorang tidak berpuasa maka boleh melakukan perbuatan makan dan minum, tetapi demi menghurmati ramadhan, makan minum itu tidak disuruh dikalayak ramai, dan tidak ada hukum yang menyuruh perempuan dilarang menjamah makanan,kerana status orang yang tidak berpuasa boleh makan dan minum.
3. Pendapat itu tidak boleh diguna pakai kerana saya melihat cuba menghalalkan yang haram. Hukumnya berdosa dengan mengeluarkan fatwa sedemikian.
Wallahualam.

7. Sahur Ketika Azan
Assalamualaikum ustaz,
Saya hendak bertanya tentang hukum sah puasa. Seorang hamba allah sedang bersahur ketika azan mula berkumandang. Beliau berhenti bersahur dan kemudiannya minum untuk mengelakkan tercekik, walhal azan sudahpun berkumandang. Apakah jatuh hukum batal bagi puasa yang di niatkan atau dia boleh terus berpuasa. Mohon penjelasan ustaz. TK
- Zainul Abidin Semangun @ Suaib -
Jawapan
Walaikumusalam.
-Cara beliau mengtaqakhirkan sahor adalah baik kerana ianya merupakan masa yang sunat dan sunnah Baginda juga begitu. Tetapi oleh kerana terlalu mengakhirkan waktu sahor maka sewaktu azan subuh berkumandang sedangkan ia MINUM, maka batallah puasanya kerana makan dalam waktu tempoh berpuasa.
Wallahualam.

8. Tidak Bersahur
Assalamu'alaikum Ustad,
Sekiranya nya kita ingin berpuasa sunat atau puasa ramadhan ,tetapi tidak terbangun waktu sahur ,hanya telah berniat pada waktu makan malam sahaja(8.00 mlm), Apakah kedudukan puasa saya pada esok hari , samada sah atau disebaliknya.
- Mohd Yadi Hussin -
Jawapan
Walaikumusalam.
-Puasa yang dilakukan pada keesokan harinya adalah Sah, kerana telah berniat pada malamnya, bangun sahur itu adalah perbuatan yang sunat.
Wallahualam.

9. Disuntik Ubat Ketika Puasa
-Adakah batal puasa sesaorang jika disuntik ubat kerana masaalah kesihatan yg dihadapi.
- Sharifah Hasniza -
Jawapan
-Puasa tidak batal kerana suntikan. Puasa akan batal jika sesuatu masuk kedalam ke lubang rongga yang tertentu sahaja.
Wallahualam.

10. Penggunaan Inhaler Ketika Puasa
Assamualaikum Ustaz,
-Sekarang ni saya sedang mengandungkan anak yang ke tiga dan mungkin sebagai ujian Allah untuk saya, pada kali ini saya mengalami masaalah asma (kesukaran bernafas) yang memerlukan saya terus mengambil ubat atau inhaler (gas yang dipamkan melalui mulut ke paru-paru apabila menghadapi masaalah pernafasan) antara jam 11.00 hingga 12.00 tengahari. Persoalannya sekarang,
-Adakah benar ada pendapat yang mengatakan bahawa inhaler tidak membatalkan puasa. Saya memerlukan penjelasan.
- Samidah Samun -
Jawapan
Waalaimusalam.
1. Ada dua persoalan disini, seorang perempuan yang mengandung takut bahaya diri dan anak kandungan adalah dibenarkan berbuka puasa tetapi kena qado.
2. Inhaler adalah merupakan gas bantuan pernafasan dan ianya bukan mengenyangkan. Perbuatan ini tidak membatalkan puasa sesaorang pengidap penyakit asma yang wajib memerlukan bantuan pernafasan ini jika diserang. Gas bukan merupakan objek atau ketulan yang boleh mengenyangkan, dan perbuatan ini adalah dharurat. Wallahualam.
Wallahualam.

11. Wajib Imsak 2
Assalamualaikum, Ustaz...
-Saya ada sedikit kemusyikilan berkenaan puasa. Mana satu dpd statement dibawah yg boleh diterima, no 1 atau no 2.
1. Untuk pengetahuan semua, walaupun kaum hawa akan kedatangan haid pada setiap bulan (bg yg normal) dan tidak boleh berpuasa di bulan Ramadhan apabila tiba masa tersebut tetapi mereka adalah diwajibkan imsak sepanjang hari sehingga tibanya waktu berbuka puasa.
2. Soalan : Adakah perempuan yang haid wajib berimsak ?
- Sharifah Hasniza Syed Abdul Rani -
Jawapan
Walaikumusalam.
1. Keduanya mengelirukan.
2. Orang yang kedatangan haid tidak berdosa makan dan minum kerana ianya adalah orang yang tidak berpuasa, cuma perlu menghurmati bulan ramadhan itu dan orang orang yang berpuasa supaya tidak makan dan minum di khalayak ramai, dan jika boleh tiada seorang pun dari keluarga yang mengetahui perempuan tadi uzur.

3. Antara perkara yang membatalkan puasa ialah kedatangan haid. Apabila haid datang maka wanita itu haram berpuasa. Haram berpuasa bermakna berdosa jika seorang yang didatangi haid itu berpuasa. Dalam hal ini kita tidak boleh merubah hukum kerana orang yang tidak berpuasa maka ia tidak berdosa makan, JIka wajib imsak dan haram menjamah makanan itu tidak kena, tetapi makan sedikit dengan bersembunyi adalah perkara yang dituntut.
Wallahualam.

12. Penggunaan Inhaler dan Vicks Ketika Puasa
Assalamualaikum,
Saya ada dua soalan berkaitan penggunaan inhaler bagi orang yang berpuasa.
1. Apakah batal puasa bagi seseorang yang menggunakan inhaler yang dipamkan ke mulut kerana sakit lelah?
2. Apakah batal puasa bagi seseorang yang menggunakan inhaler vicks iaitu vicks yang disedut di hidung bagi tujuan melegakan hidung tersumbat akibat selsema?
Terima Kasih kerana menjawab kemusykilan saya.
- Rosliza Zakaria -
Jawapan
Waalaikumusalam.
1. Tidak batal puasa kerana penggunaan inhaler kerana yang masuk itu bukan makanan, dan tiada objek yang berbentuk dimasukkan kedalam rongga. *ianya sekadar bantuan oksigen.
2. Menggunakan vicks yang disedut melalui hidung adalah perbuatan yang makruh , kerana menyedut, mencium adalah perbuatan yang makruh, bermakna meninggalkannya adalah berpahala.sedangkan jika dibuat tidak berdosa. Jika boleh kedua-dua perbuatan diatas jangan dilakukan kerana ianya perbuatan makruh namun tidak membatalkan puasa kerana dharurat.
Wallahualam.

13. Puasa tetapi tidak solat
Assalamualaikum Ust. Zakuan ,
-Apakah diterima puasa orang yang tidak menunaikan solat? Apakah puasanya itu sah,  atau hanya penat sahaja? Setahu saya, org yang Islam yang tak solat, dikira kafir . Orang kafir, ibadatnya tidak diterima oleh Allah swt. Apa pandangan Ustaz ?
- Ahmad Fadzli Ahmad Saleh -
Jawapan
Waalaikumusalam.
-Mengikut syarat feqah, tidak sembahyang tidak merupakan perkara yang membatalkan puasa, seperti antaranya ( Makan minum dengan sengaa, Memasukkan sesuatu kedalam rongga, Kedatangan Haid, Gila dan Murtad).  Jadi puasanya Sah mengikut syarak, Ganjaran pahala puasanya nya adalah ditentukan oleh  oleh Allah SWT.
Wallahualam.

14. Hukum berjimak di siang hari dalam bulan Puasa
Assalamualaikum ustaz...
-Saya ingin memohon kepastian dari tuan. Harap tuan Ustaz dapat membantu
1. Apakah hukumnya orang yg berjimak di bulan puasa - suami isteri
2. Apakah denda yg perlu di bayar/ di lakukan
3. Lain lain komen..
Terima kasih saya dahului
Wassalam
- Rosham Asniyati Samsudin -
Jawapan
Waalaikumusalam.

1. Hukumnya haram dan berdosa serta membatalkan puasa. JIka dibuat dengan sengaja dan mengetahui hukum.. Bagi sesiapa yang melakukannya maka dikenakan kifarat (denda)

2. Kifaratnya ialah memerdekakan seorang hamba, Jika tidak ada hamba maka diwajibkan berpuasa selama 60 hari berturut-turut atau memberi makan sebanyak 60 cupak beras atau seuampamanya kepada 60 orang-orang miskin.

3. Kifarat ini hanya pada pihak suami sahaja kerana ia menyerang dan bukan perempuan yang diserang.
JIka persebuhan dilakukan beberapa kali dalam sehari dikira satu kifarat sahaja, tetapi jika dibuat pada hari lain, maka kifarat adalah mengikut bilangan hari.
Wallahualam.

15. Makan Di Siang Hari Dalam Bulan Ramadhan (Bagi Wanita Yang Uzur)
Assalamualaikum,
-Sedikit pertanyaan tentang issu perempuan yg tak berpuasa. Adakah dibolehkan makan seperti mana hari-hari biasa seperti bulan yg lain.
- Jailani Hashim -
Jawapan
Walaikumsalam.
-Harus makan tetapi perlu menghormati Ramadhan bermakna makan dengan sembunyi yang keluarganya sendiripun tidak mengetahui yang ianya tidak berpuasa. Mengharamkan mereka dari menjamah sebarang makanan adalah dzalim kerana hukum tidak berkata begitu, kerana mereka uzur dan diharamkan berpuasa.
Wallahualam.

16. Ganti Puasa Bapa Yang Uzur
Assalamualaikum
-Ustaz, saya nak bertanya sedikit. Saya ada seorang ayah yang sedang uzur dan mmg tak mampu untuk berpuasa. Tahun-tahun lepas, walaupun dia uzur tapi masih lagi mampu berpuasa, cuma tahun ni, tahap keuzurannya meningkat menyebabkan dia tak larat utk berpuasa. Memandangkan tahap keuzurannya, saya tak fikir dia akan mampu mengganti puasanya nanti.
Soalannya, bolehkah anak-anaknya menggantikan puasa bagi pihak beliau?
TQ
- Siti Zuraimah Binti Ismail -
Jawapan
Waalaikumusalam.
1. Surah Al-Baqarah ayat 184 yang bermaksud: Dan di atas orang yang tidak kuasa berpuasa, hendaklah mengeluarkan fidyah, iaitu memberi makan orang -orang miskin. Orang yang tidak kuasa berpuasa itu ada 3 :
i. Orang tua yang tidak kuasa berpuasa
ii. Orang sakit yang tidak ada harapan sembuh dan
iii. Orang mati yang tidak sempat menggadakan puasa yang ditinggalkannya.

2. Bapa puan diketegorikan sebagai orang yang tidak kuasa berpuasa kerana uzur dan tua. Oleh itu ianya wajib membayar fidyah tanpa qado puasa keatas jumlah hari yang ditinggalkan. Tiada nas yang menyuruh mana mana waris untuk mengqadokan puasa pada orang yang masih hidup.
Wallahualam.

17. Wajib Imsak 3
Ustaz,
1. Adakah perempuan yang dalam haid perlu juga berpuasa (berimsak) seperti orang berpuasa?
2. Adakah perempuan yang sudah kering haidnya (contohnya pada pukul 12 tgh hari) wajib berpuasa pada hari tersebut?
3. Sekiranya saya berhadas besar (disebabkan berjima') dan masih belum mandi junub selepas azan subuh, adakah puasa saya sah?
- halim@gitn.com.my -
Jawapan
Walaikumusalam.
1. Ianya diharamkan berpuasa, bermakna boleh menjamah makanan tetapi memakan dengan tidak menunjuk dan diketahui orang demi memuliakan bulan Ramadhan. Mengharamkan makan keatas mereka adalah pendapat yang melampau, kerana mereka tidak berpuasa, jadi harus makan tetapi perlu menghurmati bulan puasa itu sendiri.
2. Tidak wajib berpuasa, kerana tempoh waktu puasa itu adalah selepas imsak hingga terbenam matahari. Hari berkenaan diwajbi qado, tetapi pembersihan diri perlu dibuat segera bagi mengerjakan solat.
3. Sah puasanya walaupun belum mengangkat hadas besar, disunatkan mandi wajib sebelum waktu imsak dan hukumnya makruh melambatkan pemandian.
Wallahualam.

18. Tadarus Al-Quran
Assalamualaikum Ustaz,
Saya ingin bertanya tentang Tadarus Al-Quran.
-Bagaimana cara sebaiknya untuk melaksanakan tadarus terutama di bulan puasa ini?
Kemusykilan ini timbul kerana ada pihak yang melaksanakan cara seperti dibawah:
-Dibahagikan kepada bebarapa kumpulan kecil contoh 3 orang dan dibahagikan juzuk misalnya 1-5 untuk dibaca oleh kumpulan tersebut. Kumpulan kedua pulak akan membaca dari juzuk 6-10 dan kumpulan-kumpulan lain seterusnya membaca juzuk-juzuk yang dibahagi-bahagikan sehinggalah ke juzuk 30. Pada dasarnya kumpulan-kumpulan kecil ini hanya membaca 5 juzuk sahaja.
Persoalannya:
1. Bolehkah dikatamkan kalau kita bertadarus seperti cara yang tersebut diatas?
Harap mendapat panduan dari Ustaz.
Sekian, terima kasih.
- Roshani Hj Yahya@Zakaria -
Jawapan
Waalaikumusalam.
1. Tadarus Al-Quran adalah amalan membaca al-quran secara berkumpulan, yang membacanya seorang sedangkan yang lain mendengar dengan teliti, dan diantara mereka dijadikan Naqib untuk menegur bacaan sesaorang. Amalan ini adalah sunah Rasulullah dan para sahabat, bertujuan dibaca al-quraan tanpa silap kerana ada penegurnya. Hingga kini amalan ini kekal dimasjid Nabi di Madinah dan Masjid Haram, Makkah.
2. Dibulan Ramadhan bertadarus bersama para jemaah masjid/surau atau perkumpulan keluarga dirumah sangat digalakkan, disamping menerima pahala ganjaran dan menghidupkan sunah Rasulullah SAW apatahlagi dibulan Ramadhan..
3. Menumbuhkan kumpulan, kemudian mengkhaskan kumpulan A membaca dari juzu' 1 - 5, kumpulan B membaca juzu 6-10, maka perlaksanaan ini adalah tidak betul. Yang betul adalah begini:
  • Setiap kumpulan perlu kekal dan membacanya dari juzu' awal hingga akhir sepanjang bulan Ramadhan itu.. Bertadarus tidak semestinya menghabiskan 30 juzuk. Seandainya kumpulan tersebut hanya mampu membaca sekadar 24 juzu', maka itu tidak mengapa, tetapi kesilapan kita ialah cuba menghabiskan bacaan 30 juzuk dalam bulan ramadhan, maka timbullah masalah bacaan yang tidak tertil, tidak bertajwid dsb. Kerana mengejar masa bagaimana perlu dihabiskan 30 juzuk. Mana lebih baik membaca 24 juzuk quran dengan tertil daripada 30 juzuk tetapi laro' dan meninggalkan hukum hakam tajwid, menyebabkan Al-Quran itu sendiri melaknati pembacanya.
4. Maka jawapan untuk yang bertadarus dengan soalan yang ditanya itu, mereka itu tidak khatam Quran kerana tidak membaca dengan tertib dan tidak menyempurnakan bacaan 30 juzuk.
5. Majlis khatam Quran adalah untuk meraikan kepada peserta tadarus yang berjaya khatam 30 juzuk dan berpeluang berdoa khatam Quran yang paling mustajab, tetapi orang yang tidak khatam tidak pula dilarang menghadiri sama majlis khatam quran. Kerana tiada Hadis yang menyuruh kita wajib mengkhatamkan Quran pada bulan Ramadhan, yang disuruh ialah membanyakkan membaca Al-Quran, tetapi sesiapa yang dapat mengkhatamkan pada sebulan Ramadhan adalah merupakan amalan yang sangat terbaik dan kemenangan kepada diri..
Wallahualam.

19. Bayar Fidyah 2
Assalamualaikum Ustaz,
-Saya ingin mebayar fidyah puasa isteri saya kepada rumah anak yatim di KL ini. Saya ingin tahu adakah lebih afdal utk dibayar melalui amil atau terus kepada rumah anak yatim tersebut. Berapakah nilai fidyah untuk satu hari puasa? Saya tidakpasti sama ada satu gantang atau satu cupak beras.. kalau boleh minta ustaz berikan dalam unit kilogram.
Terima kasih
- Mohd Fadhil Noordin -
Jawapan
Walaikumusalam.
1. Dibayar mana-mana pun boleh, cuma kalau bayar di kaunter JAWI dikeluarkan resip, kalau dibayar dirumah anak yatim atau orang fakir tidak menerima resip.
2. Satu hari puasa yang ditinggalkan fidyahnya ialah secupak beras. 10 kilogeram beras lebih kurang 11 cupak. Secupak beras lebih kurang berharga RM2.50.
Wallahualam.

20. Sisa Makanan Pada Gigi
-Ustaz , saya nak tanya, bagaimana jika ada sisa makanan yang terlekat pada gigi, tidak ditelan tetapi dikeluarkan dari mulut. Masih sah kah puasa kita?
- Siti Zurina Othman -
Jawapan
-Sah puasa kita, kerana tiada perbuatan makan disini, kalaupun tertelan tanpa disedari itu juga tak mengapa.
Wallahualam.

21. Jamuan Berbuka Puasa
Assalamualaikum....
Saya ada kemusykilan sikit, nak minta pandangan ustaz:
Bahagian saya (kerja) adalah bahagian yang banyak "deal dengan pembekal". Baru-baru ni kami ada section meeting, Bos bertanya kepada staf yang terlibat dengan pembekal, sama ada, ada atau tidak jemputan berbuka puasa dari pembekal.Selepas tu banyak jemputan dari pembekal-pembekal untuk jamuan berbuka puasa di hotel-hotel yang diterima.
Pertanyaan:
Adakah ini dikira rasuah,
Perlukah kita pergi jika kita ada rasa was-was tentang perkara (1)
- Kamariah Hamid -
Jawapan
Waalaikumusalam.
1. Jemputan berbuka puasa daripada syarikat-syarikat adalah merupakan trend hari ini bagi meraikan pelanggan. Rasuah atau iklas adalah datang dari niat si penganjur. Kita diharuskan pergi jika dijemput.
2. Boleh pergi dengan niat Allah dihadapan bukan kerana yang lain.
Wallahualam.

22. Berhari Raya di Negeri Orang
Assalamualaikum ustaz
-Tolong bantu saya untuk selesaikan permasalahan tentang hari raya. Saya telah memulakan awal puasa saya di Malaysia, waktu balik bercuti dulu, tetapi di Guinea, tarikh puasa mereka terlewat sehari dari Malaysia. Soalnya, apakah saya patut merayakan aidilfitri mengikut Malaysia atau di Guinea sebab kalau raya jatuh pada 14 Nov 04, mengikut ahli falak, bermakna puasa saya cukup 31 hari ( mengikut Malaysia ). Tapi kalau saya raya ikut Guinea bermakna saya berpuasa 32 hari. Seandainya Guinea pula menyambut hari raya menyamai tarikh dengan Malaysia , maka masalah ini tidak akan timbul. Saya harap ustaz dapat beri penjelasan kerana saya telah beberapa kali berbincang dengan rakan sini dimana saya mengatakan kita sepatutnya mengikut arahan mana-mana negara yang kita tinggal, tapi jawapan mereka ialah kita tidak boleh berpuasa selama 32 hari kerana tiada dalam kalender sebulan melebihi 31 hari. Itu saja ustaz, assalamualaikum.
- Md Amin Roslan -
Jawapan
Walaikumusalam.
-Selamat menyambut puasa di negara orang. Hukum berhari raya ialah ketika nampak anak bulan syawal atau menggunakan hisab falak pada sesuatu negara. Dan wajib berhari raya mengikut dimana negeri ianya berada. Walaupun telah menjangkau berpuasa masuk hari yang ke 34. Hukum feqah itu boleh berubah-rubah mengikut keadaan.
Wallahualam.

23. Puasa Bagi Ibu Yang Menyusukan Anak
Assalamu'alaikum..
-Saya nak bertanya tentang puasa bagi ibu yang menyusukan anak. Kalau seorang ibu tak puasa kerana bimbang susu badan berkurangan untuk anaknya, perlu tak dia membayar fidyah? Atau cukup dengan hanya menggantikan puasa?
Terima kasih.
- Haidawati Zuhri -
Jawapan
Waalaikumussalam.
-Qado pun kena malah fidyah juga kena.
Wallahualam.

24. Tindik Telinga Ketika Berpuasa
Assalammualaikum...
-Persoalan saya ialah betul ke boleh batal puasa kalau tindik telinga ?
Terima kasih.
- RafidatulShima Mustapha [SMTP:shima4u@yahoo.com] -
Jawapan
Waalaikumussalam,
-Jawapnya boleh bertindik pada bulan puasa.
Wallahualam.

25. Sahur Selepas Azan
Assalam'kom

-Bersahur selepas azam atau terus berpuasa kerana tak sedar angkat untuk bersahur.
- Bohari Johnny Appot -
Jawapan
Walaikumusalam

-Tidak boleh makan sahur lagi selepas azan, jika makan batal puasa pada hari tersebut. Kita boleh terus berpuasa walaupun tidak makan sahor.
Wallahualam.

26. Bayar Fidyah 3
Assalamualaikum Ustaz, Ramadhan yg lalu (2007), isteri saya tidak dapat berpuasa selama 19 hari dan tidak sempat menggantikan puasa yg telah ditinggalkan sehingga Ramadhan ini(2008). Apa hukumnya dan apa denda yg patut dibayar serta bagaimana pengiraannya. Saya juga mempunya seorg pembantu rumah indonesia beragama islam, boleh tak saya membayar zakat bagi pihaknya? Terima kasih
- Zaki -
Jawapan
Waalaikumusalam.
1. Meninggalkan 19 hari puasa pada tahun lalu, maka isteri tuan wajib menggantikannya/mengqado;kannya sebanyak 19 hari juga.  Oleh kerana tahun 2007 telah luput, maka beliau perlu pula membayar fidyah sebanyak 19 cupak bagi hari hari yang ditinggalkan tersebut.
2.   Ya boleh kita membayarnnya dan sila maklumkan kepada nya. Wassalam dan selamat berpuasa.

27. Bayar Fidyah 4
Ustaz,
Jika seseorang tidak dapat berpuasa kerana masalah kesihatan,adakah beliau perlu qada' atau bayar fidyah atau kedua duanya sekali.
Harap dapat penjelasan berserta nilai fidyah yang perlu dibayar setiap hari.
Terima kasih dan salam hormat.
- Sanusi -
Jawapan
Waalaikumusalam.
1.    JIka kesakitan yang bersifat sementara, maka ianya wajib diqado sahaja dan wajib bayar fidayah jika melepasi tahun.
2.    JIka kesakitan yang tidak mungkin akan sembuh, atau terlalu tua dan tidak mampu berpuasa, maka ianya tidak perlu qado maka wajib ianya mengantikan puasa tersebut dengan membayar fidyah sahaja. Walllahuam.

28. Qada' Puasa dan Bayar Fidyah
Assalamualaikum Ustaz, Saya ada pertanyaan... Saya skrg tgh mengandung 8 bulan lebih... Dr tak bagi puasa kerana keadaan baby yg agak kecil dari sepatutnya. Jadi saya nak tanye, adakah perlu sy qada' sahaja nanti puasa yg sy tinggal atau saya perlu qada' dan bayar fidyah sekali? harap Ustaz dapat bantu. tq
- Susmaliza -
Jawapan
Salam - Kalau meninggalkan puasa hanya kerana bimbangkan bayi maka diwajibkan qado' serta membayar fidyah, Tetapi kalau ditakuti diri sendiri dan anak tersebut maka wajib diqado' sahaja tanpa membayar fidyah.

29. Qada' Puasa dan Bayar Fidyah - 2
Salam, Ustaz, ada sahabat bertanya, beliau mengandung dan mengalami alahan dan muntah sehingga tidak larat berpuasa. Bagaimana untuk menggantikannya? Perlu bayar fidyah atau sekadar menggantikan puasa tersebut sebelum puasa tahun hadapan?
Apa perbezaan:
1. Boleh berbuka puasa dan memberi makan kepada fakir miskin
2. Mengqadha tanpa memberikan makanan kepada fakir miskin
3. Wajib berbuka, tidak payah berpuasa. Dan dalam keadaan ini mereka hendaklah mengqadha puasanya kelak.
- Nisa -
Jawapan
Salam
Dalam memahami masalah ini kita mestu merujuk Mazhab Shafie itu sebagai ambilan hukum.
Bila seorang perempuan yang mengandung dan mengalami alahan dengan muntah dan lemah badan,  maka harus baginya berbuka puasa yakni tidak berdosa dia meninggalkan puasa.  OK sekarang pecahan masalah dia begini,  Dia meninggalkan puasa kerana apa,  Jika ia meninggalkan puasa kerana takut kepada kemudaratan diri nya sahaja, ataupun takut kepada anak yang dikandungnya samada janin atau telah bernyawa.
Jawapan 1.  JIka kerana kemudaratan kepada dirinya dan anaknya ( kedua dua sekali) maka dia hanya diwajibkan QADO sahaja.
2.  Jika kerana memudaratan kepada anaknya sahaja, bukan pada dirinya maka ia dikenakan QADO dan membayar fFIDYAH  Hujahnya waktu itu perempuan itu mampu berpuasa tetapi bimbang pada anaknya, lantaran itu ia dikenakan qado dan fidyah.
Wallahualam.