Puasa Tetapi Tidak Solat(ingkar solat)
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Saya mendapat soalan mengenai orang yang berpuasa tetapi tidak bersolat. Banyak fatwa ditemui dan pelbagai ragam fatwanya.
Ini semua berpaksi kepada hukum
meninggalkan solat dengan sengaja. Apakah jatuh kafir atau tidak.
Sebahagian menyatakan hanya jatuh kafir jika menolak kewajipan solat,
dan berdosa besar meninggalkannya jika masih beriman solat itu wajib.
Sedangkan ada sekelompok ulama yang lain berpegang meninggalkan solat
dengan sengaja jatuh hukum sebagai kafir tidak kira seseorang itu
menolak kewajipan solat atau tidak.
Tidak kiralah yang mana satu antara
kedua pendapat ulama’ ini. Kita mengetahui bahawa paling ringan,
meninggalkan solat ada dosa yang sangat besar. Silap-silap lebih besar
daripada berzina, minum arak dan sebagainya. Boleh jadi ia dosa yang
bawah sedikit sahaja daripada syirik.
Jika membuka aurat, menyebabkan pahala
puasa berkurangan, mengumpat menyebabkan pahala puasa berkurangan,
berbohong menyebabkan pahala puasa berkurangan, lalu apa lagi jika
meninggalkan solat. Puasa kita hanya mendapat lapar dan dahaga, dan kita
menanggung dosa yang sangat besar, yang mana kita berada di sempadan
antara iman dan kufur.
Nasihat saya: Jadikanlah Ramadhan ini
akademi untuk kita melengkapkan kewajipan yang selama ini kita abaikan.
Tidak mengapa jika selepas Isya’ anda mahu pulang tidur, menonton
televisyen, walau itu satu sikap yang tidak elok. Tetapi sangatlah
tercela, jika kita berpuasa, tetapi solat wajib tidak didirikan.
Meninggalkan solat lebih jijik daripada berzina, meliwat, minum arak,
melacur, buka aurat, dating………. Apakah kita mahu puasa kita sekadar
lapar dan dahaga. Puasa apakah ini ketika mana kita malas dan lalai
daripada solat. Puasa apakah ini?
Saya ingin berkongsi fatwa Shaikh
al-Uthaimin. Suka diingatkan beliau berpegang bahawa kafir jika
meninggalkan solat dengan sengaja. Jadi beliau menyimpulkan puasa orang
yang tidak solat, tidak sah. Sifirnya mudah, amalan orang kafir,
semuanya tidak sah. Teruskan membaca agar kita dapat memahami betapa
besarnya dosa meninggalkan solat.
Syaikh Muhammad bin Sholih Al ‘Utsaimin -rahimahullah- pernah ditanya: “Apa hukum orang yang berpuasa namun meninggalkan solat?”
Beliau rahimahullah menjawab:
“Puasa yang dilakukan oleh orang yang
meninggalkan solat tidaklah diterima kerana orang yang meninggalkan
solat adalah kafir dan murtad. Dalil bahawa meninggalkan shalat termasuk
bentuk kekafiran adalah firman Allah Ta’ala,
فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ
وَآَتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَنُفَصِّلُ الْآَيَاتِ
لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
“Jika mereka bertaubat, mendirikan
solat dan menunaikan zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudaramu
seagama. Dan Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui.”
(Qs. At Taubah [9]: 11)
Alasan lain adalah sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ
“Pembatas antara seorang muslim dengan kesyirikan dan kekafiran adalah meninggalkan solat.” (HR. Muslim no. 82)
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,
الْعَهْدُ الَّذِى بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ الصَّلاَةُ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ
“Perjanjian antara kami dan mereka
(orang kafir) adalah mengenai solat. Barangsiapa meninggalkannya maka
dia telah kafir.” (HR. Ahmad, At Tirmidzi, An Nasa’i, Ibnu Majah.
Dikatakan shahih oleh Syaikh Al Albani)
Pendapat yang mengatakan bahawa
meninggalkan solat merupakan suatu kekafiran adalah pendapat majoriti
sahabat Nabi bahkan dapat dikatakan pendapat tersebut adalah ijma’
(kesepakatan) para sahabat.
‘Abdullah bin Syaqiq –rahimahullah-
(seorang tabi’in yang masyhur) mengatakan, “Para sahabat Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam tidaklah pernah menganggap suatu amalan
yang apabila seseorang meninggalkannya akan menyebabkan dia kafir selain
perkara solat.” [Perkataan
ini diriwayatkan oleh At Tirmidzi dari
'Abdullah bin Syaqiq Al 'Aqliy; seorang tabi'in. Hakim mengatakan bahawa
hadits ini bersambung dengan menyebut Abu Hurairah di dalamnya. Dan
sanad (periwayat) hadits ini adalah shohih. Lihat Ats Tsamar Al
Mustathob fi Fiqhis Sunnah wal Kitab, hal. 52, -pen]
Oleh kerana itu, apabila
seseorang berpuasa namun dia meninggalkan solat, puasa yang dia lakukan
tidaklah sah (tidak diterima). Amalan puasa yang dia lakukan tidaklah
bermanfaat pada hari kiamat nanti.
Oleh sebab itu, kami katakan, “Solatlah
kemudian tunaikanlah puasa.” Adapun jika engkau puasa namun tidak
solat, amalan puasamu akan tertolak kerana orang kafir (disebabkan
meninggalkan solat) tidak diterima ibadah daripadanya.
[Sumber: Majmu' Fatawa wa Rosa-il Ibnu 'Utsaimin, 17/62, Asy Syamilah]